Onze Groep

Welkom bij de Rozendaelgroep Scouting Heino

Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op onze website! Je ben vast nieuwsgierig wie wij zijn, wat we allemaal doen en wat Scouting Heino eigenlijk is. Op deze en onderliggende pagina’s hopen we je dat duidelijk te kunnen maken. En zit je desondanks toch nog met een vraag, aarzel niet en stuur ons gerust e-mail. Kijk daarvoor op de contact-pagina.

Naam

De naam van onze vereniging is: “Rozendaelgroep Scouting Heino”. Het eerste deel van onze naam verwijst naar het landgoed “het Rozendael” hier in Heino. Onze blokhut “de Veldlelie” staat namelijk op de grond van dit landgoed. De rest van de naam spreekt natuurlijk voor zich, we zijn een Scoutinggroep en we komen uit Heino!

Speltakken

Al vanaf je vijfde jaar ben je welkom bij Scouting Heino. En tot welke leeftijd? Dat bepaal je helemaal zelf! Als je alle leeftijdsgroepen, of speltakken zoals ze ook wel genoemd worden, hebt doorlopen, zijn je mogelijkheden binnen Scouting Heino nog lang niet afgelopen! Je kunt dan bijvoorbeeld leidinggevende worden, het bestuur versterken of meehelpen in één van de ondersteunende teams.

Hieronder vind je alle speltakken die we hebben:

LeeftijdSpeltakOpkomsttijden
5 – 7 jaarBeverszaterdag 14:00-15:30 uur
7 – 11 jaarWelpenzaterdag 10:00-12:00 uur
11 – 15 jaarScoutsvrijdag 18:30-21:00 uur
15 – 18 jaarExplorersvrijdag 20:00-22:00 uur
18 – 21 jaarR.A.M.Stam1 of 2 keer per maand
21 – 81 jaarBoyzonderStam1x per maand

Daarnaast kun je als volwassene ook nog andere taken vervullen binnen Scouting Heino zoals:

• Leiding geven bij één van de speltakken
  • Bestuurslid
  • Groepsbegeleider
  • Materiaalbeheer
  • Blokhutbeheerder
  • Onderhoud
  • Verhuurder

Geschiedenis

Rozendaelgroep Scouting Heino is op 20 juli 1989 opgericht als product van het “witte vlekkenplan”. Dit plan had als doel om scoutinggroepen op te richten in scoutingloze plaatsen. Onze groep begon met een welpen- en kabouter-speltak (7-11 jaar) en voor de jongste leden (5-7) was er de bever-speltak . In het begin hadden we nog geen eigen blokhut, maar werden de opkomsten gehouden op het terrein van “de Haere” (toen nog Spil).

Op 15 september 1990 werd onze blokhut “De Veldlelie” feestelijk geopend. Tevens werd de Scouts, een speltak voor jongens en meisjes in de leeftijd van 11 tot 15 jaar opgericht. In 1994 kwam er nog een 5e speltak bij: de explorers, een speltak voor leden van 15-18 jaar. Om deze speltak onderdak te kunnen bieden werd er een nieuw gedeelte aan onze blokhut gebouwd. Tijdens de festiviteiten rond ons 5-jarig bestaan, werd dit gedeelte geopend.

In de jaren daarna werd er ook nog een paar keer geprobeerd om een stam op te richten (speltak voor 18+) maar pas in 1999 lukte dit echt. Eerst noemde deze stam zichzelf de “Innequientia stam”, later werd die omgedoopt tot “Boyzonderstam”.

In 2013 kreeg de Rozendaelgroep een tweede stam, genaamd de RAMstam. Dit is nu de stam voor onze 18+ leden. De Boyzonderstam is omgedoopt tot onze plusscouts.